Així que un pendres per la nit, a bord de Sòlid Rígid, la nostra autocaravana, iniciàrem el camí cap al nord, per la carretera C-17.
1. LA RUTA DEL FERRO: RIPOLL - SANT JOAN DE LES ABADESSES.
A Ripoll, els dissabtes, mercat. El pàrquing on hem pernoctat s’està omplint ràpidament. A primera hora, els camions i furgonetes dels venedors; poc després, els turismes dels veïns de les rodalies que venen a comprar.
Nosaltres una vegada esmorzats, passegem breument pel mercat, comprem alguna cosa...i cap a les bicis!!!.
Des del mateix pàrquing parteix la Ruta del Ferro o via verda asfaltada que de Ripoll puja a Sant Joan de les Abadesses. Des d’allà, i ja només per a ciclistes experimentats , es pot pujar a la veïna Ogassa o tirar cap a Olot.
Nosaltres ens limitarem a fer la primera etapa, uns 10-12 kms de suau pendent ascendent , entre boscos de ribera, foto 1, o al peu d’antigues cases de pagès, foto 2. Finalment, arribem a l’antiga estació de Sant Joan, perfectament condicionada per a reposar en els seus bancs, jugar en el parc infantil o simplement recuperar forces en el bar-restaurant de l’estació, foto 3.
Mentre Montse pren el sol i els nens juguen, m’acosto a l’oficina de turisme per a confirmar la nostra inscripció en l’excursió guiada de demà diumenge i me’n torno cap a l’estació; allà dinem en el seu restaurant.
La tornada a Ripoll és perfecta, ideal per a fer la digestió: tot és baixada, a penes cal pedalar, fa un temps fantàstic i un bell paisatge ens envolta, foto 4.
A la tarda abandonem Ripoll; destí: pernoctar en el Coll de Santigosa, punt de partida de la excursió de demà. Però no: no hi ha manera d’estacionar a Sòlid Rígid a més de 50 cm de la carretera, el Coll no disposa de molt d’espai, és qüestió d’estacionar a peu d’asfalt, en les bermes de la carretera i encara que no és molt transitada, no és aquesta la idea.
Optem per acostar-nos a Camprodon, per tal de tastar una bona xocolata desfeta que fan per allà i pernoctar en el seu pàrquing de Mas Ventós.
2. PEL TORRENT DE STA. LLÚCIA DE PUIGMAL.
La idea d’avui és participar en una excursió guiada que organitza l’oficina de turisme de Sant Joan ( 8€ / adult). El punt de partida és el Coll de Santigosa, situat a escassos 11 km de Sant Joan de les Abadesses, per la carretera GI-521, i pisòria geogràfica entre les comarques del Ripollès i la Garrotxa.
I comencem l’excursió, acompanyats de dos guies de l’oficina de turisme de Sant Joan, els quals s’encarregaran d’explicar-nos la riquesa natural de la zona, les antigues tradicions i sobre tot, per a entreteniment dels petits, fan un repàs dels personatges mitològics que existien i encara existeixen per aquestes terres...per a enveja de Tolkien i els seus anells.
L’excursió es desenvolupa plàcidament al llarg d’uns 7 km i tenint com eix el torrent de Sta. Llùcia; A l’inici, es passeja per una esplèndida fageda , foto 5; s’acaba baixant al mateix torrent (força eixut per la sequera) i passant per antigues construccions, foto 6, fins arribar a l’ermita de Sta Llùcia, de d’allà tornarem però aquesta vegada per un bosc d‘alzines i algun roure, foto 7, fins retornar al Coll.
Dinem allà i donem per acabat el cap de setmana.
3. PERNOCTES.
La primera nit la vam passar en el pàrquing situat al nord de Ripoll, entre el riu Ter i la carretera C-26 que es dirigeix a Sant Joan de les Abadesses. Es troba asfaltat i enllumenat, i és molt tranquil, això sí: els dissabtes, mercat, foto 8.
La segona nit, com apuntava, vam pernoctar en el pàrquing Mas Ventós de Camprodon, en companyia d’altres cinc autocaravanes. I una cosa curiosa: totes elles estaven aparcades de manera perpendicular a les places del pàrquing, és a dir, de forma transversal, ocupant perses places, foto 9. Entenc que les característiques del pàrquing poden dificultar l’estacionament de vehicles llargs; el nostre Sòlid Rígid fa 6,4 m , sense comptar el portabicis, va poder aparcar de forma normal, sobresortint el seu morro de la plaça no més d’uns 75 cm.
En qualsevol cas només desitjaria que fora del període de pernocta s’alliberessin les places, de no ser així la percepció d’abús de l’espai públic seria evident. I, no cal dir-ho, perjudicaria la imatge del col·lectiu autocaravanista.
4. I ACABO.
Els pobles visitats tenen molts més atractius turístics que una via verda o un magnífic entorn com el del torrent de Sta. Llúcia, deixo que l’interessat els descobreixi per la xarxa, no quedarà decebut. El que sí apuntaré és la web de Sant Joan de les Abadesses, per si us interessa participar en alguna de les moltes excursions guiades que organitzen des de la seva oficina de turisme; nosaltres de ben segur que repetirem. També apunto la web meteorològica de Catalunya, indispensable per a estalviar-te algun ensurt climatològic.
www.santjoandelesabadesses.com
Més imatges a la galeria sobre aquest viatge: Si